Kleur bekennen Wanneer je het liefst de hele regenboog toepast

Want wie wordt er nou niet blij van heel veel kleur? Dus waarom zou je ze niet gewoon allemaal gebruiken? In deze blog leg ik je uit wat de verschillende marketing betekenissen zijn van kleur en waarom je bepaalde kleurcombinaties juist wel of niet moet maken.

Eerst maar even een kort overzichtje waar de verschillende kleuren voor staan.

Blauw

Blauw is betrouwbaar. Blauw wordt geassocieerd met betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid, professioneel en koelte. Het straalt rust en kalmte uit.

De kleur wordt veel gebruikt en ik denk dat we allemaal zo een rijtje op kunnen noemen met blauwe logo’s. Albert Heijn, KLM, Randstad zijn al een paar goede voorbeelden. Blauw kent veel associaties waar merken graag bij willen horen. Naast alle positieve reacties bij de kleur blauw wordt het ook vaak gezien als een afstandelijke en te zakelijke kleur.

Rood

Bij rood denk ik meteen aan paniek. En aan Coca Cola. Rood wordt vaak ook wel een fysieke kleur genoemd, die urgentie aanduidt. Het staat voor energie, moed, kracht, opwinding maar ook warmte.

Even kort door de bocht: rood maakt wat in je los. De reden waarom veel fastfood ketens rood gebruiken. Rood schijnt mensen hongerig te maken (#hangry) en dit in combinatie met de kleur geel die je metabolisme sneller doet werken is het perfect voor fastfood ketens.

Bekende rode logo’s zijn HEMA, McDonalds, Coca Cola maar ook Netflix.

Groen

De kleur zorgt voor rust. Een ontspannende kleur die een positief gevoel opwekt. Een perfecte kleur om te gebruiken als je milieuvriendelijkheid, gezondheid en balans wilt uitstralen.

De kleur groen gaat hand in hand met de natuur.

Bekende groene logo’s zijn Spotify, Starbucks, FSC, WhatsApp.

Geel

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen wordt de kleur veel gebruikt in combinatie met rood. Geel wordt gezien als een optimistische kleur die je aandacht grijpt. Geel staat voor zelfvertrouwen, maar ook creativiteit en vriendelijkheid. Het stimuleert de emotie en is daarom een sterkte kleur. Gebruik je de kleur goed? Dan wekt het zelfvertrouwen op.

Bekende gele logo’s zijn Snapchat, Zwitsal en Amnesty International.

Paars

De kleur paars staat voor luxe, ambitie maar is ook een spirituele kleur. Paars staat voor creativiteit, is een tikkeltje dromerig maar wordt ook vaak in verband gelegd met rust.

Bekende paarse logo’s zijn Hallmark, Lucardi jueweliers en Milka.

Zwart

Zwart vind ik zelf altijd een hele negatieve kleur, donker en ellendig. Maar zwart is ook de kleur van kracht en elegantie. Zwart gebruiken in je logo kan andere elementen weer versterken.

Zwarte logo’s hebben ook veel voordelen. Het is goedkoper om te drukken dan een kleurenprint. Het is chique, elegant en tijdloos.

Voorbeelden zijn Dior, Chanel en Gucci.

Pantone waaier met quote

Want wie wordt er nou niet blij van veel kleur? Dus waarom zou je ze niet gewoon allemaal gebruiken?

Oranje

De kleur van Nederland. Een kleur die veel wordt geassocieerd met goedkoop en daarom één van de beste kleuren om gebruiken voor ‘call to action’ buttons.

Daarnaast staat oranje voor warmte, veiligheid maar ook plezier.

Bekende oranje logo’s zijn de Staatsloterij, Thuisbezorgd.nl, Fanta maar ook de Rabobank.

Roze

De kleur die vriendschap, trouw en liefde uitstraalt. Maar ook energie, intuitie en daadkracht.

Hoewel vroeger roze de kleur was voor jongens is dat tegenwoordig heel anders. Roze is een veelgebruikte kleur voor vrouwenproducten, maar ook mannen durven tegenwoordig kleuren als Magenta te gebruiken in hun huisstijl.

LG, T-Mobile, Barbie zijn goede voorbeelden van roze logo’s.

Rood en geel maakt oranje
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen hebben kleuren invloed op je onderbewustzijn en hoe iets op je overkomt. Kleuren hebben allemaal hun eigen uitstraling en dat is met name belangrijk om te weten wanneer je een kleur kiest voor je logo. Wil je als bedrijf betrouwbaar overkomen, maar ook vriendelijk en optimistisch? Kies dan voor de combinatie geel en blauw (zoals de IKEA). Wil je als bedrijf vrolijk, vriendelijk maar ook plezier uitstralen? Kies dan voor roze en oranje (zoals Dunkin’ Donuts).

Zo zijn er ontelbare mogelijkheden en een kleur kiezen voor je merk is niet iets wat je even beslist. Laat je niet te veel leiden door trends of de seizoenen, maar luister goed naar de missie en visie waar je bedrijf voor staat. Ben je helemaal gek van de kleur rood maar wil je betrouwbaar en rust uitstralen? Dan is het geen perfecte match en kan je beter voor een kleur als blauw of groen gaan.

En blijkt dan dat de hele regenboog terug mag komen in je logo? Dan lijkt mij dat een topplan. Want als bedrijven als Google, Instagram en NBC het kunnen, waarom jij dan niet? Hulp nodig bij het ontwerpen van je logo? I’m your girl!

 

Hoe heb jij de kleuren van je logo gekozen?

Je mag natuurlijk altijd een reactie achterlaten onder de blogs die ik schrijf. Maar nog leuker vind ik het om in contact met je te komen via Instagram. Volg je mij daar al?